Routing bewegwijzering en plattegronden in gebouwen evenementen en attractie parken

3d-routing-plattegrond-bewegwijzering

Een plattegrond is één van de eerste dingen die je krijgt als je een dagje naar een evenement, een dierentuin of naar een pretpark gaat. Een deel van de bezoekers zal nog niet eerder op deze locatie zijn geweest en zal zich wegwijs moeten maken aan de hand van de plattegrond die hij krijgt in combinatie met de bewegwijzering die op locatie aanwezig is. Een plattegrond zorgt er dus voor dat een bezoeker weet waar hij naar toe moet, het liefst zonder daar een uitgebreide studie van te hoeven te maken. Belangrijk dus, zo'n plattegrond bij een evenement. Maar waar moet een goede plattegrond aan voldoen? Ik zet een viertal hoofdzaken voor je op een rij;
1) een papieren plattegrond moet handzaam zijn, een goede plattegrond hoeft helemaal niet op schaal te zijn getekend, als de routing en de herkenbare elementen er op passen is het soms juist beter om elementen te verkleinen of andere belangrijke oriëntatie punten juist te vergroten
2) een plattegrond moet leesbaar zijn. De kunst van het weglaten is een van de belangrijkste dingen die een maker van een plattegrond in zijn achterhoofd moet houden. Als je de weg wilt vinden op een evenement of in een attractiepark is het bijvoorbeeld niet belangrijk dat de lantaarns en prullenbakken staan aangegeven. Een grote herkenbare boom kan voor het oriënteren in sommige gevallen wel weer handig zijn voor een bezoeker. Per element is het dus zaak bij het maken van de plattegrond te overwegen of deze bijdraagt aan het vinden van de juiste route op het evenement of attractiepark.
3) Een goede plattegrond bevat een duidelijke legenda, of is voorzien van eenduidige tekstuele aanduidingen. De grootte van de legenda en van het lettertype moeten worden bepaald op basis van de uiteindelijke grootte van het drukwerk of digitale medium. Een plattegrond die op een A4 formaat heeft een andere kijkafstand dan een plattegrond die men vanaf een een afstandje op een groot scherm bekijkt.
4) Een goede plattegrond bevat herkenningspunten. Natuurlijk is bij een plattegrond op een vaste plek het belangrijkste punt de locatie waarop de bezoeker op dat moment is. Dit is in deze plattegrond het uitgangspunt. Papieren plattegronden die een bezoeker meekrijgt bevatten deze "u bevindt zich hier" locatie natuurlijk niet. Voor deze papieren 'mobiele' plattegronden zijn de herkenningspunten de belangrijkste elementen om zich te oriënteren. Dit kan in de praktijk van alles zijn. Als er weinig bomen op een locatie staan kunnen bomen heel goed gebruikt worden als herkenningspunten. Maar ook gebouwen, vijvers, heuvels en andere opvallende elementen die in een landschap aanwezig zijn kunnen een bezoeker helpen zich te oriënteren. Door deze elementen op een herkenbare wijze terug te laten komen in de plattegrond kun je een bezoeker heel goed helpen om zich een weg te vinden over het terrein van het evenement of in het park. Bij een indoor evenement kun je van interieur elementen gebruik maken. Waar is een bar, waar staat de roll up banner waarop de kijker de plattegrond leest, waar is het podium et cetera.

Naast bovenstaande punten zal een plattegrond ook moeten passen bij de huisstijl van het bedrijf dat het evenement organiseert. Door in het kleurgebruik van icoontjes, 3d herkenningspunten en de kleur van bijvoorbeeld de looppaden slim gebruik te maken van kleuren uit het huismerk past de plattegrond bij de stijl van het logo van het evenement of attractiepark.

Een aantal voorbeelden;
3DL maakte deze plattegronden die je terug kunt vinden op stations in Amsterdam. Deze plattegronden zijn na analyse van de locatie door 3DL in 3D uitgetekend. Door de plattegronden te renderen vanuit een positie die meekijkt met de reiziger helpt dit enorm met het oriënteren in de voor de reiziger vreemde locatie.
De stations en de gebouwen zijn vereenvoudigt weergegeven op de 3D plattegrond. En om de kaart compact te houden zijn verschillende elementen verschaald zodat deze goed op één plattegrond passen.

Een voorbeeld van bewegwijzering met behulp van een plattegrond op een binnen locatie is deze plattegrond van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Dit theater heeft een interessante inrichting met halve verdiepingen, veel trappen en diverse zalen. Bij het maken van deze plattegrond hebben we een vereenvoudigd 3d model gemaakt per verdieping. Door deze boven elkaar te zetten is de onderlinge relatie van de verschillende zalen en verdiepingen inzichtelijk gemaakt.

3d-plattegrond-bewegwijzering-3DL-Tekenwerk

After Sale event van Pon
Op dit evenement waren er tal van eet en drink gelegenheden afgewisseld met verschillende activiteiten voor de bezoekers. Door een drietal plattegronden te maken op roll up banners met duidelijke tekst en een goed leesbare bewegwijzering is het de bezoekers zo makkelijke mogelijk gemaakt om de verschillende activiteiten in de hal terug te vinden.

Promotiedagen Groningen
Beurzen zijn bij uitstek evenementen waarbij een bezoeker zich voor het eerst moet oriënteren. Elke beurs is anders en op elke beurs staan de verschillende stands op andere plekken dan de vorige keer in de beurshal. Hoe laat je de bezoeker op in de beurshal zien welke stands er zoal zijn en waar hij deze kan vinden. Inderdaad, met een goede plattegrond. Een plattegrond op papier is meestal net wat handiger dan een digitale plattegrond die men op de smartphone moeten bekijken. Vanwege het formaat van de plattegrond kun je een papieren versie makkelijker lezen dan vanaf een kleiner scherm. Een alternatief voor losse plattegronden meegeven kan zijn een plattegrond op digitale schermen of één of meerdere roll up banners op verschillende locaties met daarop de prints van de plattegrond.

3d-plattegrond-standbouw-3DL-Tekenwerk